Τετάρτη 20 Απριλίου 2016

Οι τοποθετήσεις των προέδρων Ο.Λ.Μ.Ε. & Δ.Ο.Ε. στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής επί του σ/ν Ρυθμίσεις για την έρευνα, θέματα Α/θμιας και Β/θμιας εκπ/σης, διάταξη για κριτήρια πρόσληψης αναπληρωτών



ΕΛΕΝΗ ΖΩΓΡΑΦΑΚΗ – ΤΕΛΕΜΕ (Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης, ΟΛΜΕ):

 Στο νομοσχέδιο για την έρευνα περιλαμβάνονται αρκετές διατάξεις που αφορούν την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση και ξέρουμε ότι τις επόμενες ημέρες θα κατατεθεί και σχέδιο νόμου που θα αφορά το σύστημα πρόσληψης αναπληρωτών. Επειδή δεν θα έχουμε την ευκαιρία να τοποθετηθούμε και σε αυτό, αν κατατεθεί τις επόμενες μέρες αυτό το νομοσχέδιο, θα θέλαμε καταρχάς να εκφράσουμε την αντίθεσή μας στην προτεινόμενη ρύθμιση του Υπουργείου Παιδείας, κυρίως για δύο λόγους. Πρώτον, γιατί δεν υπολογίζει για πρώτη φορά την προϋπηρεσία των αναπληρωτών, που σημαίνει των συναδέλφων μας που όλα αυτά  τα χρόνια γυρίζουν στις εσχατιές της Ελλάδας υπηρετώντας  το δημόσιο σχολείο και δεύτερον, γιατί πάει να εφαρμοστεί για πρώτη φορά ένας νόμος για τον οποίο η ΟΛΜΕ είχε εκφράσει, ως προς το σύστημα διορισμών, τις έντονες αντιρρήσεις της, τον ν.3848 και ζητούσε την κατάργηση του.
Επιπρόσθετα στο κεφάλαιο Γ΄, στη ρύθμιση θεμάτων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ήδη οι τροπολογίες και οι ρυθμίσεις που γίνονται κινούνται σε μια λογική -εξορθολογισμού λέγεται- αλλά εμείς θεωρούμε εξοικονόμησης προσωπικού. Δεν είμαστε ποτέ αντίθετοι σε σχέση με τις βασικές ρυθμίσεις ότι όλοι οι συνάδελφοι πρέπει να συμπληρώνουν με απόλυτη προτεραιότητα το διδακτικό τους ωράριο. Έχουμε ζήσει όμως και είσαστε γνωστές τραγικών καταστάσεων συναδέλφων που τρέχουν μέχρι και σε πέντε σχολεία για διδακτικό ωράριο, χωρίς να υπολογίζεται η μετακίνηση, ο χρόνος μετακίνησης ή οι συνέπειες  αυτής της μετακίνησης.
Υπάρχει μια ρύθμιση που θεωρούμε ότι για μας δημιουργεί τεράστια προβλήματα, η διάθεση εκπαιδευτικών και μάλιστα εξ ολοκλήρου στα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης. Ενώ είναι συνάδελφοι της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης τους πάνε εξολοκλήρου στα Κέντρα Κατάρτισης και αυτό δημιουργεί προβλήματα όπως και η συνολική αντίληψη αυτού του νομοσχεδίου, όπου υπάρχουν προβλήματα  και δεν διασαφηνίζεται τι θα γίνει, ποιες είναι οι προτεραιότητες, πού συμπληρώνουν πρώτα ωράριο. Προσπαθούν να περιορίσουν δραστικά ένα χρόνο, λογικό βέβαια, των μετακινήσεων στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς, το Σεπτέμβριο, όμως από ένα σημείο και μετά από 1η Οκτωβρίου στην ουσία καταργούνται τα υπηρεσιακά συμβούλια που τοποθετούν τους εκπαιδευτικούς και αρχίζει με ευθύνη του διευθυντή εκπαίδευσης να γίνεται τοποθέτηση εκπαιδευτικών μόνο για διδακτικό ωράριο και όλες οι άλλες δομές δεν μπορούν να καλυφθούν. Κυρίως διαλύεται αυτό που έχει απομείνει στην ενισχυτική, στην πρόσθετη διδασκαλία, στα πολιτιστικά προγράμματα που μέχρι τώρα μπορούσε και δούλευε το δημόσιο σχολείο και παρήγαγε ένα έργο μέσα σε όλο αυτό το πλαίσιο των ανελαστικών περικοπών, των μη διορισμών και των μέτρων που έχουν πλήξει το δημόσιο σχολείο και τη δημόσια εκπαίδευση. Θεωρούμε ότι αυτές οι επιλογές δεν λύνουν προβλήματα του δημόσιου σχολείου, αλλά έρχονται εμβαλωματικά  να καλύψουν καταστάσεις και κυρίως το μεγάλο πρόβλημα των μη διορισμών και στην πρωτοβάθμια αλλά και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΙΚΙΝΗΣ (Πρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος, ΔΟΕ):

Καταρχάς να ευχαριστήσω εκ μέρους της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας για την πρόσκληση.
Στη συνέχεια του πνεύματος που τοποθετήθηκε και η συνάδελφος από την ΟΛΜΕ, να πω ότι αν και σήμερα δεν συζητιέται εδώ επί της ουσίας το κομμάτι που αφορά τις  αλλαγές που γίνονται στο σύστημα πρόσληψης αναπληρωτών, είναι κάτι το οποίο αναμένουμε τις αμέσως επόμενες μέρες να κατατεθεί και να συζητηθεί και ξέρουμε ότι ήδη έχει διανεμηθεί στους βουλευτές το σχέδιο.
Κατ’ εμάς είναι πραγματικά ένα εξαιρετικά προβληματικό σχέδιο, ένα σχέδιο, το οποίο καταρχήν, ξεκινά από το τέλος και εννοώ, ότι αυτό που περιμέναμε από τον Υπουργό Παιδείας, από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, ήταν οι μαζικοί διορισμοί των χιλιάδων εκπαιδευτικών που έχει ανάγκη η Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και που ομολογεί η ίδια η πολιτική ηγεσία, ότι είναι πραγματικά αυτό που χρειάζεται η εκπαίδευση για να λειτουργήσει. Να θυμίσω τις δηλώσεις του κ. Πελεγρίνη, ότι θα κλείσουν σχολεία εάν δεν γίνουν διορισμοί στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα. Δεν περιμέναμε ένα προσωρινό σύστημα πρόσληψης αναπληρωτών, περιμέναμε ένα ενιαίο σύστημα, διότι σαφέστατα, υπάρχουν δεδομένα που δημιουργούνται από τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, των οποίων όμως γίνεται μια εξαιρετικά στρεβλή ανάγνωση, με αποτέλεσμα να καταλήγουμε σε ένα κυριολεκτικά έκτρωμα, το οποίο, τί κάνει; Ληστεύει προϋπηρεσίες ανθρώπων, οι οποίοι δουλεύουν για χρόνια σε όλη την Ελλάδα, υποβαθμίζει το πτυχίο των εκπαιδευτικών βάζοντας ως κριτήριο πολύ σοβαρό και εξαιρετικής βαρύτητας, το βαθμό πτυχίου, ο οποίος είναι πολύ γνωστό ότι από τη στιγμή που δίνεται σε διαφορετικά τμήματα, σε διαφορετικές περιόδους, κάτω από διαφορετικές συνθήκες, μόνο αντικειμενικό δεν μπορεί να είναι.
Δεν θα αναφερθώ σε όλες τις ρυθμίσεις στις οποίες υπάρχουν, διότι δεν νομίζω ότι είναι αυτό που έχει σημασία, αυτό που έχει σημασία είναι να καταθέσω την άποψη της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας, ότι το σημαντικό είναι η όλη συζήτηση να μην προχωρήσει σε αυτό εδώ το σχέδιο νόμου. Πρέπει να αποσυρθεί και να ξανασυζητηθεί η όλη διαδικασία για τον απλούστατο λόγο, ότι θα είναι μια εξαιρετικά στρεβλή διαδικασία που εν ονόματι της προσωρινότητας θα δημιουργήσει τεράστιες αδικίες μέσα στους κόλπους των εκπαιδευτικών. Άνθρωποι που για χρόνια έχουν εγκαταλείψει τα σπίτια τους και δουλεύουν στις εσχατιές της Ελλάδας  δεν θα βρουν χώρο να δουλέψουν.
Πρέπει, λοιπόν, να γίνουν σεβαστές οι αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας. Ναι, το Συμβούλιο της Επικρατείας θέτει κανόνες, θέτει την νομιμότητα, αφήνει ελεύθερα τα κριτήρια τα οποία πρέπει να θεσπιστούν. Δεν ισχύουν όλοι οι ισχυρισμοί αυτοί, που έχει προβάλει το Υπουργείο Παιδείας και σαφέστατα, το Υπουργείο Παιδείας οφείλει να κάνει το βήμα της κατάργησης του νόμου 3848, που όλοι μαζί, όταν η σημερινή Κυβέρνηση ήταν στην αντιπολίτευση, παλεύαμε συνδικαλιστικό κίνημα και αντιπολίτευση, τότε,  να καταργηθεί. Λέμε, λοιπόν, ότι πρέπει να αποσυρθεί άμεσα και να κατοχυρωθεί η σημασία του πτυχίου, η δυνατότητα που δίνει για την επαγγελματική αποκατάσταση και απελευθερωθεί η προϋπηρεσία να λογαριαστεί σωστά.
Όσον αφορά στο άρθρο 35, του σχεδίου νόμου για την έρευνα, περιλαμβάνονται ρυθμίσεις για τα νηπιαγωγεία. Η ίδια η Αιτιολογική Έκθεση δίνει το στίγμα, λέει «για τον εξορθολογισμό και την εξοικονόμηση πόρων». Τί άλλο να πει κανείς από εκεί και πέρα; Η ρύθμιση η οποία ανεβάζει τον ελάχιστο αριθμό νηπίων από τα 7 στα 14 - οφείλει να εξηγηθεί εδώ το στοιχείο, ότι νήπια εννοούμε νήπια - προνήπια, τουλάχιστον, εάν κινούμαστε στο πνεύμα του ν. 1566, διότι αυτό είναι το πνεύμα το οποίο πρέπει να κινούμαστε - ανεβάζοντας τον αριθμό αυτό θα έχουμε μαζικά κλείσιμο νηπιαγωγείων, καταργήσεις και συγχωνεύσεις τμημάτων. Αρκεί να αναφέρω ένα παράδειγμα, ότι 744 διθέσια νηπιαγωγεία, εάν ισχύσουν αυτές οι ρυθμίσεις θα μεταβληθούν σε μονοθέσια και αυτό το οποίο λέγεται, ότι με αυτόν τον τρόπο θα συμπεριληφθούν  τα προνήπια είναι επίσης ψευδές, διότι σε ένα μεγάλο μέρος της Ελληνικής Επικράτειας, που αφορά κυρίως, στην επαρχία, συμπεριλαμβάνονται. Το πρόβλημα που αφορά στα αστικά κέντρα, που δεν συμπεριλαμβάνονται, δεν λύνεται με αυτήν την ρύθμιση, διότι η ίδια η ανακοίνωση του Υπουργείου Παιδείας, αναφέρεται για περίπου 80 τμήματα που διαπιστώνει ότι στα αστικά κέντρα έχουν τέτοια θέματα. Πράγμα το οποίο είναι «σταγόνα στον ωκεανό» για να μπορέσουν να συμπεριληφθούν πραγματικά τα προνήπια στη δημόσια εκπαίδευση.
Εμείς λέμε, ότι πρέπει να γενικευτεί η δίχρονη προσχολική αγωγή. Το 2006, με την απεργία μας κατακτήσαμε το ένα έτος προσχολικής αγωγής. Λέμε ότι πρέπει να μειωθεί ο αριθμός στο 1/15 κατά ανώτατο και όχι να φθάσουμε το 1/14 να είναι το ελάχιστο, για να μπορεί να παρέχεται η προσχολική αγωγή με όρους παιδαγωγικούς και όχι με όρους οικονομίστικους και λογιστικούς και παιδιά τα οποία θα είναι στοιβαγμένα.
Πρέπει, λοιπόν, να γενικευτεί η 14χρονη προσχολική εκπαίδευση και κανένα παιδί να μην είναι έξω από το δημόσιο σχολείο. Ζητάμε απόσυρση και αυτής της ρύθμισης. Ζητάμε απόσυρσής της και να ξανασυζητηθεί με την εκπαιδευτική κοινότητα.
Τέλος, θα ήθελα να πω, ότι εκπροσωπούμε ως Διδασκαλική Ομοσπονδία 70.000 εκπαιδευτικούς. Θεωρούμε ότι παρόλες τις αντιθέσεις που υπάρχουν μέσα στον κλάδο και οφείλονται στις κακές κυβερνητικές πολιτικές, καταφέρνουμε να εκφράσουμε το σύνολο των εκπαιδευτικών αντιλαμβανόμενοι τις διαφορετικότητες. Εάν θέλει η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, σαφέστατα, είναι ελεύθερη να καλεί όλες τις συλλογικότητες και δεν μπορεί να την εμποδίσει κανένας, αλλά όχι επιλεκτικά και όχι μόνο ορισμένες, πρέπει όλες να καλούνται, να εκφράζουν τις απόψεις τους ή να αρκείται στο λόγο της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας.



 ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΕ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΒΟΥΛΕΥΤΩΝ

ΕΛΕΝΗ ΖΩΓΡΑΦΑΚΗ - ΤΕΛΕΜΕ (Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. Καταρχάς, μας δόθηκε η ευκαιρία να απαντήσουμε σε μια ερώτηση που λόγω του σύντομου χρόνου δεν θίξαμε καθόλου. Γίνεται μια αναφορά στον χρόνο κατάθεσης αίτησης συνταξιοδότησης εκπαιδευτικών και στην ουσία, η αλλαγή που γίνεται είναι από το τρίτο δεκαήμερο του Απριλίου πάει την αίτηση συνταξιοδότησης στο πρώτο και μεταφέρει την υποχρεωτική παραίτηση από 30 Ιουνίου σε 31 Ιουλίου. Αν δούμε όμως το ζήτημα, είναι μια ασήμαντη τροποποίηση, γιατί, καταλαβαίνετε ότι οι εκπαιδευτικοί είναι οι μόνοι δημόσιοι υπάλληλοι που έχουν τη δυνατότητα, άσχετα με το χρόνο πρόσληψής τους ή πότε θεμελιώνουν τα συνταξιοδοτικά τους δικαιώματα, όπως όλοι οι υπόλοιποι δημόσιοι υπάλληλοι που έχουν δικαίωμα επιλογής το πότε θα αφυπηρετήσουν, να μην έχουν καμία τέτοια δυνατότητα και να είναι αναγκασμένοι να φεύγουν συγκεκριμένες ημερομηνίες που ορίζουν πάντα οι νόμοι.
Έχει κατατεθεί μια πρόταση κοινή από τα διοικητικά συμβούλια και της ΟΛΜΕ και της ΔΟΕ και είναι ένα πάγιο αίτημα. Κατανοώντας την αναγκαιότητα ότι δεν μπορεί κάθε εκπαιδευτικός να φεύγει και πρέπει να υπάρχει ένας προγραμματισμός στην αντικατάσταση του έργου, έχει κατατεθεί και σε προηγούμενες πολιτικές ηγεσίες μια πρόταση που τουλάχιστον, να δίνει τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς ανάλογα με τη βαθμίδα που υπηρετούν, όταν τελειώνει το τρίμηνο ή το τετράμηνο, συνταξιοδότησης, αφού έγκαιρα έχει ειδοποιήσει από το καλοκαίρι και έχει γνωστοποιήσει την πρόθεσή του και για ποιο διάστημα σκοπεύει να καταθέσει την πρότασή του. Νομίζουμε ότι
θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη αυτή η πρόταση, γιατί, επί χρόνια οι εκπαιδευτικοί υφίστανται μια αδικία να μην μπορούν να συνταξιοδοτηθούν όπως όλοι οι υπόλοιποι δημόσιοι υπάλληλοι ή οι υπόλοιποι εργαζόμενοι και στον ιδιωτικό ακόμα τομέα.
Βέβαια, το παρόν νομοσχέδιο σχετίζεται κυρίως με μεταταγμένους εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας, που ενώ το 2013 που έγιναν οι υποχρεωτικές μετατάξεις προβλεπόταν μεταφορά και δημιουργία οργανικών θέσεων στην πρωτοβάθμια, αυτό δεν έγινε καθόλου. Ιδρύθηκαν κάποιες θέσεις στην πρωτοβάθμια και όχι όλες οι θέσεις όσων μετατάχθηκαν από την δευτεροβάθμια με υποχρεωτικές μετατάξεις το 2013. Εμείς, λέμε ότι κάθε εκπαιδευτικός πρέπει να έχει μια οργανική θέση και γνωρίζετε ότι οι οργανικές θέσεις δεν αποδίδονται σε σχολικές μονάδες, ειδικά στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, παρά όλοι και με βάση τον νόμο 1566/1985 έχουμε οργανική στο Υπουργείο Παιδείας και μετά η κατανομή γίνεται, όχι σε σχολικές μονάδες. Δηλαδή, οι σχολικές μονάδες δεν δίνουν οργανικές θέσεις, αλλά το ωράριο των εκπαιδευτικών και νομίζουμε ότι έτσι και αλλιώς, όλοι οι συνάδελφοι πρέπει να έχουν μια οργανική θέση.
Μια ερώτηση που ήταν κοινή για τις μετάταξη, που προβλέπονται στο άρθρο 7 του 33 και είναι μετατάξεις από πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση σε θέσεις ΕΔΙΠ.
Να πω ότι το θέμα αντιμετωπίζεται με ένα διπλό τρόπο.
Ο ένας τρόπος είναι τι προσπαθεί να κάνει αυτή η ρύθμιση τώρα και νομίζω ότι αναφέρεται σε πολύ μεγάλη ευκρίνεια στην Αιτιολογική Έκθεση, γιατί λέει ότι «η ρύθμιση αυτή, δεδομένων των δημοσιονομικών συνθηκών, που δυσχεραίνουν την πρόσληψη προσωπικού στα Α.Ε.Ι. δίνει προς πρόδηλο όφελος της λειτουργίας των Α.Ε.Ι.».
Άρα καταλαβαίνετε, ότι ομολογεί, ότι λόγω υποχρηματοδότησης των Α.Ε.Ι., έχει τη δυνατότητα να καλύψει κάποιες θέσεις, που δεν μπορεί να προσλάβει. Αυτό είναι το ένα επίπεδο, αλλά βέβαια, έχει και προϋποθέσεις και εξαρτάται από την αίτηση που κάνει, τα αυξημένα αντικειμενικά προσόντα που απαιτεί και, κυρίως, απαιτεί διπλή έγκριση, απαιτεί έγκριση από τον φορέα από τον οποίο φεύγει και έγκριση του φορέα στον οποίο πηγαίνει από την κοσμητεία κ.λπ..
Εμείς, λοιπόν, θεωρούμε ότι και οι ανάγκες στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, είναι πάρα πολύ μεγάλες αυτή τη στιγμή, άσχετα με τις προϋποθέσεις που βάζει, ότι μπορεί να έχεις ερευνητικό έργο επί τρία χρόνια σε πανεπιστήμια ή σε Α.Ε.Ι..
Άρα, είναι και να κρίνεται κατά ειδικότητα. Αυτό είναι το ένα επίπεδο.
Το δεύτερο επίπεδο, όμως, είναι ότι δεν μπορούμε σαν Ομοσπονδία να πούμε, ότι για τους δικούς μας συναδέλφους, που έχουν τη διάθεση, τη θέληση να προσφέρουν περισσότερα πράγματα αποκτώντας πολύ περισσότερα εφόδια, αν θέλετε τυπικά και ουσιαστικά, από αυτό που απαιτεί η θέση τους, να στερηθούν το δικαίωμα μιας μετάταξης.
Άρα, έχει διπλή ανάγνωση.
Το τελευταίο ερώτημα σε σχέση με τους πίνακες προσλήψεων – αναπληρωτών.
Η ΟΛΜΕ έχει καταθέσει - το είπα ήδη - ένα ενιαίο σύστημα διορισμών και για μόνιμους διορισμούς και για αναπληρωτές, που παίρνει υπόψη της την συναπόφαση του συνεδρίου, παίρνει υπόψη της τέσσερα διαφορετικά κριτήρια, παίρνει, προφανώς, και την προϋπηρεσία με ισχυρή μοριοδότηση, παίρνει και τις βαθμολογίες από τους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ, κοινωνικά κριτήρια και χρόνος ανεργίας, που είναι μια ισχυρή πρόταση, που απαιτεί πολιτική βούληση για αλλαγή του ν. 3848/2010.

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΙΚΙΝΗΣ (Πρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος (ΔΟΕ):
Κυρίες και κύριοι βουλευτές, όλα τα ερωτήματα που έχουν γίνει στην ουσία έχουν ένα κοινό παρονομαστή, όπως θα δείτε στην ανάλυση παρακάτω.
Ο κοινός αυτός παρονομαστής, λέει την ανάγκη ύπαρξης του απαραίτητου προσωπικού για να λειτουργήσει εκπαίδευση.
Εμείς, λέμε «μόνιμου προσωπικού», για να φύγουν τελείως οι στρεβλώσεις, που υπάρχουν με τη διαιώνιση της ελαστικής εργασίας και τι εννοώ.
Μπήκε το ερώτημα για τις συνταξιοδότησης. Ορθά είπε η κυρία Ζωγραφάκη, ότι είμαστε οι εκπαιδευτικοί οι μόνοι, οι οποίοι δεν μπορούμε να αφήνουμε όποια στιγμή θέλουμε, όπως οι υπόλοιποι δημόσιοι υπάλληλοι. Παρόλα αυτά, όντως, έγινε κοινή πρόταση από την ΔΟΕ και την ΟΛΜΕ στα πλαίσια της κατανόησης των ειδικών συνθηκών, οι οποίες υπάρχουν και αφορούν το εκπαιδευτικό λειτούργημα, όμως, μπαίνει και το ερώτημα συνακόλουθα.
Εάν υπήρχαν οι διαθέσιμοι εκπαιδευτικοί, που θα μπορούσαν με τη μορφή αναπληρωτών και εδώ θα χρειαζόταν ο αναπληρωτής, στην κατάλληλη στιγμή να αναπληρώσουν, θα ήταν αναγκασμένοι οι εκπαιδευτικοί με προβλήματα υγείας μέσα στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς να εκλιπαρούν τα υπηρεσιακά συμβούλια, να τύχουν ιδιαίτερης ρύθμισης για να αποχωρήσουν;
Η απάντηση είναι σαφέστατα, όχι.
Είναι, λοιπόν, ξεκάθαρα θέμα, το τι προσωπικό αποφασίζουν οι κυβερνήσεις να διαθέσουν στην εκπαίδευση.
Το δεύτερο ερώτημα που έχει να κάνει με τις οργανικές θέσεις.
Εάν η ρύθμιση αυτή, που είναι στο άρθρο 4, αφορά το να ρυθμιστεί το ζήτημα της απόδοσης οργανικών θέσεων για τις ειδικότητες, οι οποίες είτε προϋπήρχαν στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση είτε ήρθαν με τις μετατάξεις το 2013, τις οποίες οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες έχουν καταγγείλει  για το καθεστώς αδιαφάνειας, που επικράτησε τότε.
Αν η ρύθμιση αφορά το να δοθεί λύση στη ρύθμιση του να πάρουν οργανική θέση, γιατί εξαγγέλθηκε πέρσι, έγινε μια σχετική μελέτη από τις διευθύνσεις εκπαίδευσης και υποτίθεται ότι δημιουργούνταν γύρω στις 7.500 οργανικές θέσεις, εμείς λέμε ότι χρειάζονται περισσότερες για ειδικότητες και αν η ρύθμιση είναι σε αυτήν την κατεύθυνση, είναι θετικό κομμάτι γιατί πρέπει επιτέλους αυτοί οι άνθρωποι, οι εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων που έχουν ταλαιπωρηθεί όλα αυτά τα χρόνια τόσο πολύ να καταφέρουν να πάρουν οργανικές θέσεις. Φυσικά πρέπει να αποκατασταθούν όλου του είδους οι αδικίες απέναντί τους.
Από εκεί και πέρα για το θέμα του δικαιώματος στη μετάταξη, που στην ουσία μπαίνει σαν ερώτημα σε σχέση με την παρ. 7, επαναλαμβάνω, ίσως ετεροχρονισμένα ότι η κουβέντα για τις μετατάξεις έπρεπε να γίνουν κατά κύριο λόγο το 2013, όταν έγινε αυτό που έγινε. Από εκεί και πέρα ως εκπαιδευτικός κλάδος ποτέ δε λέμε ότι δεν μπορεί να γίνει μετάταξη σε τομέα διοικητικό ή σε τομέα άλλου χώρου. Αυτό που προέχει σαφέστατα είναι οι θέσεις να καλύπτονται στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Σαφέστατα όταν γίνεται μέριμνα για ένα καθεστώς μετατάξεων να έχει πάγια, ενιαία και αντικειμενικά χαρακτηριστικά και να μην έχει κίνδυνο να χαρακτηριστεί ως φωτογραφικό και σαφέστατα από εκεί και πέρα να έχει τα χαρακτηριστικά το ότι προάγει την εκπαίδευση. Επαναλαμβάνω πάλι όμως ότι μπαίνει το ζήτημα ότι πρέπει να υπάρχουν οι ανάλογοι εκπαιδευτικοί.
Για το ζήτημα των διορισμών. Κατ’ αρχήν μιλάμε για ένα προσωρινό σύστημα πρόσληψης αναπληρωτών. Έπρεπε να μιλάμε για ένα σύστημα μόνιμων διορισμών. Έπρεπε να μιλάμε όχι για τους 20 χιλιάδες που λέει ο κ. Υπουργός, αλλά για πολύ περισσότερους διορισμούς στην εκπαίδευση. Ως ομοσπονδία ξεκάθαρα τοποθετηθήκαμε και δεν αποφεύγουμε την ερώτηση ότι αυτή την στιγμή αδικούνται κατάφορα οι άνθρωποι που έχουν προσφέρει προϋπηρεσία τόσα χρόνια σε όλη την Ελλάδα και έχουν κατάφωρα αδικηθεί όταν κυριολεκτικά πετιέται στα σκουπίδια η προϋπηρεσία τους. Για να μην δημιουργούμε λάθος εντυπώσεις και επειδή οι πολιτικές δημιουργούν αντιπαλότητες μέσα στους κλάδους και ο δικός μας το έχει ζήσει πολύ καλά, δεν μιλάμε για τους ΑΣΕΠίτες εναντίον αυτών που έχουν προϋπηρεσία, μιλάμε για δικαιοσύνη, για δίκαιη κατανομή και λέμε να μην υπάρχουν ανατροπές. Γι’ αυτό το πράγμα μιλάμε. Η θέση λοιπόν της Ομοσπονδίας ξεκάθαρα λέει ότι για να μην γίνουν όλα αυτά πρέπει σαφέστατα η προϋπηρεσία να πάρει χωρίς οροφή πλήρη προσμέτρηση, να μετρηθούν όλοι με δικαιοσύνη ώστε να μην ανατραπεί το καθεστώς και να μην έχουμε ανατροπές στις ζωές συναδέλφων. Επίσης, λέμε ο βαθμός πτυχίου, το είπα και στην πρώτη τοποθέτησή μου, ότι είναι τελείως εκτός πραγματικότητας με τις συνθήκες που επικρατούν στα ελληνικά πανεπιστήμια και με τίποτα δεν πρέπει να μετρήσει. Το έτος λήψης πτυχίου είναι πάρα πολύ σημαντικό και η αναμονή τόσων ανθρώπων για χρόνια επίσης, είναι πάρα πολύ σημαντική.
Αυτό όμως που πρέπει και μπορεί να λύσει το πρόβλημα, θα γίνω πάρα πολύ κουραστικός, αλλά θα το ξαναπώ, είναι οι μόνιμοι διορισμοί. Δεν υπάρχει άλλος τρόπος. Περάσαμε ήδη τρεις χρονιές χωρίς  κανέναν διορισμό στην εκπαίδευση και οδεύουμε για τον τέταρτο χρόνο. Συνταξιοδοτούνται αθρόα εκπαιδευτικοί και απ’ ότι φαίνεται θα σταματήσουν, γιατί δεν θα τους συμφέρει να βγουν και δεν αντικαθίστανται. Μιλάμε για μια κατάφωρη αδικία, ούτε καν τήρηση των μνημονιακών δεσμεύσεων.
Θα κλείσω το ξέρω ότι καταχράζομαι το χρόνο αλλά είναι αναγκαίο. Στα ίδια πλαίσια κινείται και ότι έχει να κάνει με την προσχολική αγωγή, για τον απλούστατο λόγο ότι έχει να κάνει με την προσχολική αγωγή δεν είναι στα πλαίσια τακτοποίησης. Τακτοποίηση είναι το να μπουν και τα προνήπια δικαιωματικά μέσα στην εκπαίδευση. Δεν αποκλείονται από το υφιστάμενο καθεστώς, αποκλείονται από την πραγματικότητα. Ο ν.1566 μιλάει και για προνήπια και για νήπια. Κατακτήθηκε το ένα έτος προσχολικής αγωγής το 2006, αλλά εκ των πραγμάτων όταν τα κτίρια είναι άθλια, αν κάνετε μια βόλτα και δείτε τα μαγαζιά και τα υπόγεια, στα οποία στεγάζονται νηπιαγωγεία θα καταλάβετε ότι δεν μπορεί να μιλάμε για προσχολική αγωγή, μιλάμε για κοροϊδία αυτή την στιγμή, αλλά και για κάθε στιγμή που μπαίνει το ζήτημα σε αυτή την βάση. Δεν μπαίνει το ζήτημα το να μαζέψουμε όσο το δυνατόν περισσότερα νήπια σε ακατάλληλες αίθουσες για να μπουν και τα προνήπια. Μπαίνει το ζήτημα να δημιουργηθούν υποδομές, να φτιαχτούν τα κτίρια, να γενικευτεί η προσχολική αγωγή, να γίνουν οι προσλήψεις και να μην μένουν άνεργες όλες στα νηπιαγωγεία, αλλά και να μην μένουν τα παιδιά εκτός δημόσιου νηπιαγωγείου, δηλαδή πραγματικά να υπάρχει δημόσια δωρεάν εκπαίδευση. Τελικά, όλη η κουβέντα έχει να κάνει με την υπεράσπιση του δημόσιου δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης και αυτό είναι το διακύβευμα όλων αυτών των ρυθμίσεων.ΜΑΡΙΑ ΣΠΑΝΟΥ (Πρόεδρος του Συλλόγου Αναπληρωτών Νηπιαγωγών): Καταρχήν θα θέλαμε πολύ - πολύ σύντομα να κάνουμε μια τοποθέτηση. Θα θέλαμε να αναφέρουμε ότι για το σύστημα τόσο των προσλήψεων αναπληρωτών όσο και των μόνιμων διορισμών η θέση του Συλλόγου μας είναι ότι θα πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη οι πρόσφατες αποφάσεις του ΣτΕ και συγκεκριμένα η 527 και η 4303 του 2015.
Επίσης θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι βασικό αίτημα του Συλλόγου μας είναι να ληφθεί υπόψη το σύνολο της προϋπηρεσίας των Αναπληρωτών Νηπιαγωγών καθώς για εμάς τις Αναπληρώτριες Νηπιαγωγούς οι επιτυχίες  ΑΣΕΠ και μάλιστα με υψηλές βαθμολογίες ήτανε προϋπόθεση για την απόκτηση προϋπηρεσίας. Επομένως και σύμφωνα με το ΣτΕ πρόκειται για μια καθ’ όλα νόμιμη προϋπηρεσία.
Ξεκινώντας από την ερώτηση του κ. Κωνσταντόπουλου σχετικά με την οργανικότητα των νηπιαγωγείων θα ήθελα να επισημάνω ότι με την αύξηση του ελάχιστου αριθμού των νηπίων από 7 σε 14 είναι βέβαιο πως θα οδηγηθούμε σε συγχωνεύσεις τμημάτων νηπιαγωγείων. Για παράδειγμα ένα νηπιαγωγείο σε αστικό κέντρο έχει 13 νήπια και 10 προνήπια είναι καταδικασμένο να κλείσει και να συγχωνευτεί με ένα όμορο νηπιαγωγείο. Τα προνήπια θα μείνουν εκτός δημόσιου νηπιαγωγείου και οι γονείς θα αναγκαστούν να αναζητήσουν τη λύση είτε σε δημοτικούς είτε σε ιδιωτικούς παιδικούς σταθμούς και αν εγκριθεί η συμμετοχή του ΕΣΠΑ έχει καλώς, αν όχι είναι υποχρεωμένοι να καταβάλλουν το ποσό των 300 ευρώ μηνιαίως για την εκπαίδευση του παιδιού τους.
Ως προς το δεύτερο ερώτημα σχετικά με τον αριθμό 5, όπως ανέφερα και πριν, υπάρχει η διορθωτική δεύτερη παράγραφος με την μεγάλη αλλά ασαφή ως προς τον προσδιορισμό γκάμα περιοχών στις οποίες μπορεί να υπάρξει νηπιαγωγείο με πέντε νήπια, όμως με την κατά περίπτωση έγκριση της Κυβέρνησης. Αυτό σημαίνει ότι επειδή δεν τίθενται ξεκάθαρα κριτήρια η οποιαδήποτε άλλη Κυβέρνηση στο μέλλον ή ένας άλλος Υπουργός θέλει να ασκήσει μια πολιτική περικοπής δαπανών θα μπορεί να το αλλάξει όποτε θέλει.
Στις ερωτήσεις του κ. Μαυρωτά θα θέλαμε να εξηγήσουμε τι ισχύει με τα προνήπια. Σύμφωνα με τον ισχύοντα νόμο στην εκπαίδευση, η εκπαίδευση στο νηπιαγωγείο είναι διετής, ενώ στο νηπιαγωγείο φοιτούν υποχρεωτικά μόνο τα νήπια. Τα προνήπια εντάσσονται στο δημόσιο νηπιαγωγείο μετά από κλήρωση στις περισσευούμενες θέσεις. Με τη σχεδιαζόμενη ρύθμιση θα υπάρξουν εκατοντάδες συγχωνεύσεις νηπιαγωγείων και εκ των πραγμάτων στα νηπιαγωγεία που θα προκύψουν θα φοιτούν μόνο νήπια, ενώ τα προνήπια θα μείνουν εκτός δημόσιας εκπαίδευσης.
Υπήρχε μια νύξη μέσω του δελτίου τύπου του Υπουργείου για την αποδοχή προνηπίων στα νηπιαγωγεία., δηλαδή δεκατέσσερα νήπια – προνήπια. Θεωρούμε ότι αυτό δεν αρκεί θα πρέπει να υπάρχει σαφής αναφορά της υποχρεωτικότητας φοίτησης των προνηπίων. Σε κάθε περίπτωση ο Σύλλογός μας ζητά να αποσυρθεί η συγκεκριμένη διάταξη.
Νομίζω ότι απάντησα σε όλες τις ερωτήσεις. Σας ευχαριστώ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου